Igår, den 18 september, öppnade vi Stadsteatern med två premiärer; ”Slutspel” av Samuel Becket i regi av Ronnie Hallgren och ”Kejsarn av Portugallien” av Selma Lagerlöf i regi av Pontus Stenshäll – teaterns konstnärliga ledare.
Vi stängde, som alla andra, ner den 12 mars 2020. Sedan stängde vi ner en gång till, den 3 maj, för ombyggnad. Under våren planerade vi tillsammans med fastighetsägaren Higab att vi skulle kunna öppna den 18 september, och det gick. Vi kunde dock inte öppna allt – det ombyggnaden handlade om i första hand – att permanenta vår Lilla Scen blev tyvärr försenat i tre veckor. Men nu har vi en ny öppning och premiär att se fram emot när KONSTAB sätter upp Shakespeares ”Stormen” där, med premiär den 9 oktober. Det känns särskilt fint att det blir just ”Stormen” som även invigde Stadsteatern den 29 september 1934 och spelades som öppningsföreställning efter förra ombyggnaden 2002, då i regi av Jasenko Selimovic.
Just den 29 september är alltså en historisk dag för Stadsteatern och i år sammanfaller det dessutom med att Sverige öppnar igen efter pandemin. Så det finns mycket att fira, vilket vi gör med en officiell invigningsceremoni och röda mattan just den dagen. Vi spelar förstås ”Kejsarn av Portugallien” den kvällen också.
Den 26 september är det premiär på Dramaten för vår samproduktion; ”Tillbaka till Reims”, baserad på den franske sociologen Didier Eribons bok. Thomas Ostermeier, konstnärlig ledare och regissör på Schaubühne, har bearbetat texten och i rollerna har vi Lena Endre, första gången på Stadsteaterns scen, Jesper Söderblom och rapparen Parham. Föreställningen har premiär på Stadsteatern den 18 mars nästa år.
Den 9 oktober alltså ”Stormen” på Lilla Scen och även premiär för ”världens bästa Beatles-cover-band” Pepperland, som spelar sin nya föreställning ”Yeah, Yeah Yeah”.
5 november kommer internationellt framgångsrika gruppen Dead Centre till teatern med sin uppsättning av Ingmar Bergmans ”Tystnaden”. ”Tystnaden” är vår produktion för vår europeiska teaternätverk PROSPERO, som i år har ett nytt EU-projekt för teaterutbyte mellan teatrarna, men också arbete med utveckling av en gemensam digital plattform, där vi kan visa egna produktioner tillsammans med andra från nätverket, som Schaubühne i Berlin och Odéon – Theatre de l´Europe i Paris.
Den 3 december blir det premiär för Gertrud Larssons nya pjäs ”Vi hade i alla fall tur med ramavtalet”, om de förkättrade upphandlingsprocesserna inte sällan kontraproduktiva processer. Larssons ”Tidningshuset som Gud glömde” var en publiksuccé när den spelade för några år sedan.
Årets sista premiär är Kristina Lugns ”Idlaflickorna” i regi av Mellika Melouani och den 29 december är det nypremiär för ”De ensligas allé” av och med Carina M Johansson och massor av musik av Bob Dylan.
Så det är en underbar höst vi har framför oss. Nu hoppas vi att vi kan spela utan nya restriktioner och att alla på scenen håller sig friska. Vi hoppas också förstås att publiken hittar tillbaka till oss efter denna långa paus på över ett och ett halvt år.
Huset har blivit så vackert. K-märkningen av byggnaden 2017 har gjort det möjligt att återskapa en hel del ytskikt och detaljer från 1934. Det har varit ett spännande arbete och resultatet är ur mitt perspektiv över förväntan.